Kada potencijalni kupac otvori ponudu nekretnina, prva stvar koju ugleda nije samo popis karakteristika stana ili kuće, već i fotografija agenta. Kupci i prodavatelji ne biraju samo nekretninu ili agenciju, već i partnera na kojeg se mogu osloniti u jednoj od najvažnijih odluka u svom životu.
U svijetu nekretnina, gdje se odluke često donose u trenucima, portret agenta je više od same slike.
On je prvi kontakt i prilika da se agent predstavi na način koji odražava profesionalizam, povjerenje i empatiju. Gledajući fotografiju, klijenti trebaju osjetiti sigurnost i povjerenje, znajući da su njihovi interesi u rukama stručnjaka.
Psihologija prvog dojma i prodaja nekretnina
Prvi vizualni dojam postavlja temelje za daljnju komunikaciju i potiče kupca da zaroni dublje u detalje ponude, istražujući fotografije nekretnina.
Koliko god mi šutjeli o tome – ljudi su vizualna bića i prvi dojam je važan, zato smo u našoj rubrici intervjuu ugostili profesionalnog fotografa poslovnih portreta.
Darko Mareš je kroz 10 pitanja i odgovora objasnio zašto kvalitetna fotografija u prodaji nekretnina nije luksuz, nego nužnost.
Koliko god mi šutjeli o tome – ljudi su vizualna bića i prvi dojam je važan. Možeš imati savršeno posložene sve ostale informacije, no ukoliko i fotografija nije usklađena s time i ne odiše profesionalnošću, bit će prokleto teško u tih nekoliko sekundi nekog uvjeriti da ti vjeruje.
DARKO MAREŠ, specijalizirani fotograf za poslovne portrete
Fotografija kao ključna komponenta u oglasima nekretnina
Zašto je važna kvalitetna fotografija pri prodaji nekretnine?
Ljudi su prvenstveno vizualna bića te su im informacije u obliku teksta ili pak izrečene riječi, iako informativne što se tiče čistih podataka, ipak samo vrlo apstraktna forma – dok im je za razliku od toga pogled na određenu nekretninu, pa makar i kroz fotografije nešto što će im zaokupiti pažnju te dati ideje što je u određenom prostoru moguće te koliko im se dopada.
Kvaliteta fotografija je nešto što će učiniti razliku između vrijednosti nekretnine za osobu odmah u početku – budući da će fotografije napravljene na brzinu, usputno te one lošije kvalitete unazaditi dojam o prostoru ili nekretnini umanjujući njenu stvarnu vrijednost.
Upotreba kvalitetnih fotografija daje dojam da se nekretnini i cjelokupnom prodajnom procesu pridalo više pozornosti s ciljem da se čim vjerodostojnije i na dostojan način ona približi potencijalnom kupcu.
DARKO MAREŠ, specijalizirani fotograf za poslovne portrete
Kvalitetnije fotografije bolje prikazuju cjelokupnu nekretninu. Tako vas ujedno pošteđuju nepotrebnih dolazaka kupaca u razgled samo kako bi provjerili nešto što na nekvalitetnim fotografijama stvara dodatna pitanja oko izgleda.
Portretna fotografija agenta: izgradnja povjerenja na prvi pogled
Kako portretna fotografija agenta utječe na prvi dojam kupca?
U današnje vrijeme, prvo što će osoba vidjeti od strane agenta je – fotografija na internetu u obliku poslovnog portreta, bilo kroz web stranicu, uz oglas, u potpisu emaila ili pak na društvenoj mreži… Jer, ono što većina napravi prije prvog susreta je: pretraži osobu na internetu (odmah dijelim dobru ideju da to napravite za sebe!).
Portretna fotografija zamijenila ono što je nekad bilo rezervirano za susret uživo i stisak ruke. I, koliko god to izgledalo teško, prvi dojam ljudi stječu već kroz našu fotografiju tj. portret na isti način – izgleda li osoba iskreno, sigurna u ono što radi, je li osoba od povjerenja.
Koliko god na prvu portret izgledao samo kao fizički prikaz osobe, on je više od toga jer je u mogućnosti pružiti uvid u karakter, kao i ostale osobine. To je nešto što fotografija koja ima namjenu samo fizičkog prikaza ne može. Primjerice, fotografije za dokumente zahtijevaju bezlični izraz lica.
Stoga je dobro pripremljen i napravljen portret itekako važan element koji će ostaviti prvi dojam na kupca, velikoj većini slučajeva i daleko prije nego se i dogodi prvi susret.
Na žalost, u nekim slučajevima fotografija može uzrokovati i da do tog susreta nikad ne dođe – jer se kupac odluči za drugog agenta (ili odustane u potpunosti od suradnje), već samo zbog onog dojma koji je dobio pri pogledu na nju. Isto se može dogoditi i zbog nepostojanja fotografije što u današnje vrijeme kod dosta ljudi budi sumnju samo po sebi.
Profesionalizam kroz objektiv: odabir odjeće i imidža
Kako postići profesionalni izgled: odjeća, imidž?
Profesionalan izgled na portretu je relativan pojam te ovisi o osobnom stilu, ali isto tako i imidžu tvrtke i klijentima. Moglo bi se protumačiti da je nebitno kako se predstavimo što se tiče odjeće – no, svi znamo da, koliko god izlizana izreka: “odjeća ne čini čovjeka”, ona itekako vrijedi, naročito za prvi dojam, kad nas ljudi još uvijek ne poznaju dovoljno.
Na fotografiji je dobro predstaviti se kako se inače predstavljamo pri prvom susretu ili sastanku te isto tako pratiti i formalnost odjeće. Dobro je voditi se vlastitim iskustvom vezano uz dozu formalnosti, ali i stila što se tiče uređivanja – od frizure, nakita, šminke, uređivanja brade i brkova te brijanja istih.
Općeniti je savjet da se u prvi plan stavi osobnost, kroz stav i izraz lica. Kako bi se to postiglo, odjeća i popratne stvari poput nakita, trebale bi biti što decentnije. Naravno, ukoliko baš to nije naš prepoznatljivi stil ili znak raspoznavanja.
DARKO MAREŠ, specijalizirani fotograf za poslovne portrete
Izražaj lica i stav tijela: komuniciranje bez riječi
Što s izražajem lica – prijateljski i otvoreni izraz lica, neposredan osmijeh ili samouvjereni, ozbiljni pogled?
Ono što ljudi prvenstveno cijene je iskrenost, zato je teško generalizirati. Netko tko inače nastupa veselo prema kupcima – takav bi trebao biti i na fotografiji. S druge strane, osmijeh na fotografiji osobe koja poslu pristupa vrlo studiozno i ozbiljno može odvratiti kupca jednom kad se sretnu uživo – jer se odmah javlja nesklad između prvog dojma i stvarnosti.
Naravno da nismo uvijek prijateljski nastrojeni, a isto tako ni svaki dan samouvjereni. Ono čemu je potrebno težiti vezano uz fotografiju je: biti najbolja verzija sebe uz vjerodostojan prikaz vlastite osobnosti na portretu. Ono što je najgore je kad se glumi i pokušava postići nešto što se kopira od drugih.
Najbolji pristup kod fotografiranja je – umjesto fotoaparata zamisliti svog idealnog kupca. Ne koncentrirati se na proces fotografiranja, već u mislima započeti proces prodaje kupcu. Izraz lica će tada biti svojstven samo nama. Nakon što dogovorite sastanak, kupcu ćete odmah nesvjesno signalizirati: da, to je ta ista osoba kako sam je i zamišljao! Osjećaj povjerenja u vlastitu odluku što vas je kontaktirao odmah će biti potvrđen, prije nego ste progovorili ijednu riječ.
Prezentacija na fotografijama
Koji stav tijela je dobar, kamo s rukama?
Određenu pozu je teško preporučiti jer smo svi jedinstveni. Ovisno o obliku tijela, namjeni fotografije, željenoj poruci, odjeći, kao i potrebnoj formalnosti odabire se poza koja najbolje odgovara za točno planirani portret, uz korekcije na licu mjesta, ovisno i o samom kadru.
Što se tiče samog stava – kao i s izrazom lica, potrebno je da je autentičan i vezan uz osobu kakva je i inače. Naročito što se tiče ruku ima puno savjeta uz stav s prekriženim rukama. Istina je da to nije svima prirodan stav te će izgledati vrlo nespretno i nezgrapno u tom slučaju.
Iako će za većinu ovo značiti zatvoreni stav, ovisno o položaju cijelog tijela to ne mora biti tako, ovisi od osobe do osobe koliko ima smisla.
Ono na što bi se svakako trebalo koncentrirati je paradoksalno – čim manje na samo fotografiranje. Jer čim se više koncentriramo na fotografiranje, tim više su vidljivi naši osjećaji koji su često u spektru od straha i nelagode do potrebe za utjehom… što je odmah vidljivo na fotografijama.
Dobra je stvar što je među vrstama poslovnih portreta najvažniji onaj samo glave do vrha ramena, takozvani headshot. Taj oblik najčešće se pojavljuje u obliku profilnih fotografija. No, i na njemu se, kao i na cijelom tijelu, vidi zgrbljenost usred nelagode, kao i snužden položaj ramena.
Profesionalnosti i pristupačnosti u jednoj fotografiji
Kako izbalansirati profesionalni izgled s pristupačnošću i toplinom koja privlači klijente?
Profesionalni portret ne mora zračiti nedostupnošću i hladnoćom – daleko od toga. Pristupačnost i toplina se mogu prikazati kroz osobnost, kao i dodatnim izborom odjeće te ambijenta. S fotografom je dobro porazgovarati i o ugođaju te osjećaju koji bi portret trebao pobuditi kod druge strane.
Izborom tonaliteta boja kod obrade fotografije, svjetlom i kadriranjem se itekako može utjecati na doživljaj osobe na fotografiji. Dobro planiranje u suradnji s fotografom je važan aspekt samog fotografiranja.
Idealna pozadina za portret: odabir pravog okruženja
Pozadina i okruženje, gdje snimati?
Što se tiče pozadine tj. ambijenta, slično je kao i s odjećom, ne je previše naglašavati. U određenom slučaju ona može biti prepoznatljiva, kao na primjer ured gdje će potencijalni klijenti imati priliku naći se s agentom. U tom slučaju poznata slika prostora će pobuditi u njima osjećaj prisnosti kad ga dožive u stvarnosti.
No, ambijent je ustvari samo dodatna kulisa koja bi trebala naglasiti osobnost osobe na portretu. Stoga je jednolična, nedefinirana pozadina nešto što je preporučljivo u većini slučajeva, uz eventualno neke lagane detalje ukoliko ih ima potrebe naglasiti (boje branda ili tekstura zidova u prostoru).
Koje su prednosti profesionalnih fotografija u prodaji nekretnina?
Koliko je važna kvaliteta slike?
Iako smo navikli gledati i ponašati se u trodimenzionalnom svijetu – prelazak u dvije dimenzije u ograničenom kadru, uz zamrzavanje vremena, je nešto što ima svoje specifične zakonitosti povezane uz svjetlo, sami kadar, trenutak, kao i obraćanje pažnje na stvari koje naš mozak inače automatski, ignorira, a koje su itekako vidljive kasnije na fotografiji.
Profesionalne fotografije daju do znanja da je osobi stalo dodatno se prezentirati klijentu i na taj način se izdvaja od drugih. Kao što su izbor odjeće i detalja dio imidža agenta, na isti način je i profesionalna fotografija nešto čime je zaokružena ova priča na razini predstavljanja, naročito online.
DARKO MAREŠ, specijalizirani fotograf za poslovne portrete
Kriteriji za izbor specijaliziranog fotografa
Kako izabrati fotografa za portretnu fotografiju ili prodaju nekretnine?
Kako bi suradnja s fotografom bila uspješna bilo da je to vezano uz portretnu fotografiju ili fotografiju nekretnina, dobro je pripaziti na osnovne stvari:
- Iskustvo i specijalizacija: Na prvi pogled možda izgleda da specijalizacija fotografa neće činiti razliku, ali više iskustva u određenoj grani fotografije u pravilu donosi bolje rezultate.
- Ocjene prethodnih klijenata i svjedočanstva: Kao i za ostale uslužne poslove, vrlo važan aspekt – jer se od prethodnih klijenata dobije uvid u to kakva je suradnja s fotografom kao i zadovoljstvo nastalim fotografijama.
- Jasni uvjeti suradnje i cjelokupna komunikacija: Postojanje ugovora, preciznih rokova isporuke, ali i ostalih definiranih uvjeta potvrđuju da neće biti dvosmislenih situacija. Komunikacija koja ne ostavlja nejasnoće te spremnost na odgovore i na teška pitanja potvrđuje iskustvo u radu.
- Portfolio fotografija koji je usklađen s onime što želimo: Fotografije koje su uobičajeni opus fotografa bi trebale biti u skladu s onime što se očekuje kao krajnji rezultat, uz vidljivu konzistenciju što se tiče elemenata svjetla i kadra kao i obrade fotografije.
- Proaktivan pristup projektu: Čak i kad je naizgled sve jasno, dodatna pitanja će dovesti do boljih rezultata suradnje te ih uskladiti s očekivanjima.
- Postojanje studija: Dok je u slučaju snimanja nekretnine jasno da će fotograf doći na lokaciju, u slučaju portretne fotografije postojanje studija osigurava veće mogućnosti. U profesionalnom studiju su idealni uvjeti za čim bolji portret, što ne mora biti uvijek slučaj na lokaciji agenta
- Povjerenje u fotografa: Osnovni uvjet za odabir fotografa je – povjerenje u tu osobu, jer se prilikom fotografiranja u potpunosti oslanjamo na njeno znanje i stručnost. Ovo će itekako biti vidljivo na samom portretu osobe, pa i u izrazu lica.
Ažuriranje portretnih fotografija: kada i zašto?
Koliko često ažurirati portretne fotografije?
Okvirno pravilo što se tiče vremena ažuriranja portretnih fotografija je otprilike dvije do maksimalno tri godine, no ovo ovisi i o promjenama – kako fizičkim tako i vezano uz samo poslovanje.
Što se tiče fizičkih promjena mislim prvenstveno one neminovne, koje dolaze s vremenom, no isto tako i vezane uz promjene frizure, boje kose, uređivanja brade i brkova, brijanje, ali i nove dodatke poput naočala ili kontaktnih leća.
Iako na prvi pogled izgleda manje bitno jer smo koliko toliko prepoznatljivi – razlike u izgledu uživo i na fotografijama pri susretu odmah izazivaju određeno nepovjerenje. Nesvjesno ovo baca sumnju i na sve ostalo kod kupaca – jer, ukoliko već i kod same fotografije postoji na neki način neiskrenost u prezentaciji, za pretpostaviti je da i kod drugih stvari postoji neiskrenost.
Kad je riječ o promjenama u poslovanju, naročito što se tiče novih ciljeva ili klijenata, dobro je zapitati se da li nas trenutna fotografija i dalje dobro predstavlja u tom smjeru. Ukoliko odgovor nije jednoznačno da… vrijeme je za ažuriranje fotografije.
Darko Mareš je specijalizirani fotograf za poslovne portrete. Vjeruje da svi imaju pravo na svoj idealan portret koji odmah, u trenu, onima koji te ne poznaju, pokaže najvažnije – osobnost, ono što te činim osobom koja jesi.
FOTO by Darko Mareš